slideshow1

In het Radboud Ziekenhuis is onderzoek gedaan naar schoolse vaardigheden van kinderen met het Noonan Syndroom. De onderzoeker was orthopedagoog Geert Thoonen. Veertig kinderen tussen de 6 en 18 jaar zijn uitgebreid getest en er verscheen een artikel over de resultaten van het onderzoek in The Journal of Pediatrics eind jaren '90. Ook psycholoog mw. E. Wingbermühle deed onderzoek naar het psychisch functioneren bij jongeren en volwassenen met het syndroom.

Bevindingen uit het onderzoek

Kinderen met het Noonan Syndroom blijken:

  • abstracte begrippen minder snel op te pakken
  • een beperkter vermogen te hebben om zelfstandig te werken
  • sneller het overzicht kwijt te raken (extra hulpmiddelen en begeleiding nodig)
  • veel energie nodig te hebben voor het plannen van hun bezigheden (dit gaat ten koste van het werktempo en de aandachtsboog)
  • een minder ontwikkelde motorische coördinatie te hebben (lijken wat 'onhandig')
  • sterk taalvaardig te zijn (waardoor wel eens overschatting van kwaliteiten plaatsvindt)
  • een intelligentie te hebben die varieert van 50 tot 125 IQ-punten (gemiddeld IQ: 87)
  • vaak op jonge leeftijd een vertraging in de taalverwerking te hebben (beginnen later met praten en de uitspraak is minder duidelijk)
  • onderling veel variatie te vertonen qua vaardigheden
  • vaak kenmerken te vertonen van Non-Verbal Learning Disability (NLD)

Onderwijsvormen

Het onderwijs dat de kinderen volgen:

  • Regulier onderwijs: twee derde van de onderzochte kinderen.
  • Voortgezet onderwijs: meestal een beroepsgerichte opleiding op vmbo-niveau of mavo (vmbo theoretische leerweg).
  • Speciaal (basis)onderwijs: een deel van de kinderen met het Noonan Syndroom bezoekt speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs of voortgezet speciaal onderwijs. Exacte aantallen zijn (nog) niet bekend.

Regulier onderwijs

De diagnose Noonan Syndroom hoeft geen gevolgen te hebben voor het volgen van onderwijs. Wel is de kans op leerproblematiek groter dan bij andere kinderen. Daarom is het belangrijk dat leerkrachten eventuele tekortkomingen onderkennen en erop reageren.

Bestanden:
Resultaten van neuropsychologisch en gedragsonderzoek bij basisschoolkinderen met het Noonan Syndroom (met de PTPN11 mutatie).

Auteurs: Diane Willekens, Mie-Jef Descheemaeker, Orthopedagogen, CME, Leuven 29/09/07
Information
Aangemaakt 10-03-2012
Gewijzigd
Versie
Grootte 865.24 KB
Aangemaakt door W.Haeck
Gewijzigd door
Downloads 3.805
Licentie
Prijs

Oproep Braingame onderzoek

Gezocht! Kinderen die mee willen werken aan het Braingame Brian onderzoek. Braingame Brian is een wetenschappelijk onderbouwde computertraining, gericht op het verbeteren van de executieve functies. In nieuw onderzoek wordt bekeken of Braingame Brian ook kinderen met RASopathieën verder kan helpen. 

Meer...

Afscheid Dr. Van der Burgt

Op 17 maart jl. heeft Dr. Ineke van der Burgt afscheid genomen van de Medische Adviesraad van Stichting Noonan Syndroom. Dr. Van der Burgt was jarenlang een van de drijvende krachten achter onderzoek naar het Noonan Syndroom en voor velen een vertrouwd gezicht tijdens contactdagen. 

Meer...

KLIK onderzoek

Binnenkort is het KLIK-systeem beschikbaar voor kinderen en jongeren met het Noonan syndroom. KLIK staat voor Kwaliteit van Leven in Kaart. Donateurs van de Stichting Noonan Syndroom zijn gevraagd een online enquête in te vullen, voordat het systeem in gebruik genomen gaat worden.

Meer...

bottom c bg

Costello

Wat is het Costello Syndroom?
Oorzaak en diagnose
Verschijnselen
Professionals
Donateur worden


 

 

Leopard

Wat is het Leopard Syndroom?
Oorzaak en diagnose
Verschijnselen
Professionals
Donateur worden