slideshow1

In het Radboud Ziekenhuis is onderzoek gedaan naar schoolse vaardigheden van kinderen met het Noonan Syndroom. De onderzoeker was orthopedagoog Geert Thoonen. Veertig kinderen tussen de 6 en 18 jaar zijn uitgebreid getest en er verscheen een artikel over de resultaten van het onderzoek in The Journal of Pediatrics eind jaren '90. Ook psycholoog mw. E. Wingbermühle deed onderzoek naar het psychisch functioneren bij jongeren en volwassenen met het syndroom.

Bevindingen uit het onderzoek

Kinderen met het Noonan Syndroom blijken:

  • abstracte begrippen minder snel op te pakken
  • een beperkter vermogen te hebben om zelfstandig te werken
  • sneller het overzicht kwijt te raken (extra hulpmiddelen en begeleiding nodig)
  • veel energie nodig te hebben voor het plannen van hun bezigheden (dit gaat ten koste van het werktempo en de aandachtsboog)
  • een minder ontwikkelde motorische coördinatie te hebben (lijken wat 'onhandig')
  • sterk taalvaardig te zijn (waardoor wel eens overschatting van kwaliteiten plaatsvindt)
  • een intelligentie te hebben die varieert van 50 tot 125 IQ-punten (gemiddeld IQ: 87)
  • vaak op jonge leeftijd een vertraging in de taalverwerking te hebben (beginnen later met praten en de uitspraak is minder duidelijk)
  • onderling veel variatie te vertonen qua vaardigheden
  • vaak kenmerken te vertonen van Non-Verbal Learning Disability (NLD)

Onderwijsvormen

Het onderwijs dat de kinderen volgen:

  • Regulier onderwijs: twee derde van de onderzochte kinderen.
  • Voortgezet onderwijs: meestal een beroepsgerichte opleiding op vmbo-niveau of mavo (vmbo theoretische leerweg).
  • Speciaal (basis)onderwijs: een deel van de kinderen met het Noonan Syndroom bezoekt speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs of voortgezet speciaal onderwijs. Exacte aantallen zijn (nog) niet bekend.

Regulier onderwijs

De diagnose Noonan Syndroom hoeft geen gevolgen te hebben voor het volgen van onderwijs. Wel is de kans op leerproblematiek groter dan bij andere kinderen. Daarom is het belangrijk dat leerkrachten eventuele tekortkomingen onderkennen en erop reageren.

Bestanden:
Resultaten van neuropsychologisch en gedragsonderzoek bij basisschoolkinderen met het Noonan Syndroom (met de PTPN11 mutatie).

Auteurs: Diane Willekens, Mie-Jef Descheemaeker, Orthopedagogen, CME, Leuven 29/09/07
Information
Aangemaakt 10-03-2012
Gewijzigd
Versie
Grootte 865.24 KB
Aangemaakt door W.Haeck
Gewijzigd door
Downloads 7.331
Licentie
Prijs

Uitnodiging contactdag 30 januari 2021

De Stichting Noonan Syndroom, het expertisecentrum van het Radboudumc en Encore, nodigen u uit voor de online contactdag van 2021. De dag wordt mede gesubsidieerd door het NWO. De contactdag wordt gehouden op 30 januari 2021. Vanwege corona zal dit plaatsvinden vanuit uw eigen huiskamer!

Meer...

Webinar ‘Lymfeproblematiek’

Op 24 oktober 2020 organiseerden wij een webinar over lymfeproblematiek. Omdat er al zoveel niet is doorgegaan in 2020 door Corona en omdat wij als Stichting toch ons gezicht wilden laten zien.

Meer...

Vergeet kwetsbare patiënt niet bij coronavaccin

Wij willen, kort en goed, dat mensen met een beperking, chronische aandoening of een verhoogd gezondheidsrisico, net als mensen uit de zorg, onderwijs en andere vitale beroepen voorrang kunnen krijgen als er een vaccin op de markt komt tegen corona.

Meer...

bottom c bg

Costello

Wat is het Costello Syndroom?
Oorzaak en diagnose
Verschijnselen
Professionals
Donateur worden


 

 

Leopard

Wat is het Leopard Syndroom?
Oorzaak en diagnose
Verschijnselen
Professionals
Donateur worden